woensdag 12 oktober 2016

Tafelbereidingen

Tafelbereidingen. Ze vertellen iets over het bereiden van een gerecht, over de passie van een kok of restaurateur, ze geven de gast het gevoel dat ze n de watten worden gelegd.

Persoonlijk vind ik dat een tafelbereiding meerwaarde geeft aan een diner. Het geeft het gevoel echt te gast te zijn en dat er even speciaal voor jou tijd word gemaakt.

Ik kan het me nog heugen als de dag van gisteren, de allereerste keer dat ik een tafelbereiding mocht doen bij de gasten,  dit was tijdens het indekken. Voor het indekken krijgt de gast  een tartaar op de hand. Iemand van de bediening krijgt deze taak, ook ik moest daarvoor natuurlijk aan de beurt komen.

Nu ik er zelf aan terug denk vind ik het gewoon zo gênant, mijn eerste keer tartaren, ik struikelde over mijn woorden die ik wou zeggen, mijn hand beefde zo hard dat er heel wat pommes souffles zijn gesneuveld. In die tijd legde ik het nog aan de gasten uit, dat het nieuw was voor me en dat ik het allemaal een beetje spannen vond.

Tegenwoordig vind ik het heerlijk om te "koeien" aan tafel, zodra we dit doen, garen we een rib eye  van de melkkoe aan tafel op een hete steen voor de gast, in het begin was dit het zelfde als met het tartaar, ik was een beetje nerveus, vergat soms wat kleine details te vertellen, maar de gasten genoten er van dat je bij ze aan tafel staat om even wat extra aandacht aan ze te besteden.

Tegenwoordig voer ik deze tafelbereidingen zo vaak uit, dat het bijna niet meer mis kan gaan, maar het blijft zo heerlijk om te doen. Zodra je aan tafel komt zie je de gasten al verwonderd kijken en ze zijn allemaal zo benieuwd naar wat je op dat moment te vertellen hebt, dat je zelf gewoon vergeet dat je aan het werk bent.

Zelf, als ik aan dit soort kleine dingen denk, weet ik weer waarom mijn werk zo leuk is.

 Afbeeldingsresultaat voor tartaar op de hand de librije                                         Afbeeldingsresultaat voor melkkoe de librije


                                                       Afbeeldingsresultaat voor melkkoe de librije


1 opmerking: