woensdag 12 oktober 2016

Stapje voor stapje

Ik kan het me nog herinneren als de dag van gisteren, mijn sollicitatie bij de Librije.
Wat was dat een onvergetelijke ervaring.
De avond mijn sollicitatie was ik zo nerveus, terwijl dat achteraf nergens voor nodig was.
Mijn gedachte van de Librije was heel anders dan het daadwerkelijk was, ik dacht dat het net zo als bij de meeste sterren restaurants zou zijn, klassiek, strak en veeleisend.

Natuurlijk is de Librije ook klassiek, strak en veeleisend, maar het team zorgt er voor dat het leuk is en dat het leuk blijft.

In de tussentijd werk ik nu al alweer 4 maanden bij dit geweldige leerbedrijf en heb ik al veel kennis tot me op mogen nemen. Ik ben natuurlijk net als ieder ander onder aan begonnen.

Bij ons in het restaurant werken we allemaal met een bepaalde taak op een avond, natuurlijk werken we wel zo dat we onze collega's helpen waar het nodig is maar we hebben wel een bepaalde hoofdfocus.

We kunnen de taken als volgt indelen:

- Vino  ( wijnen dit doen standaard onze sommeliers)
- Lounge ( dit word standaard door 2 personen gedaan , de maitre en de assistent maitre verder delen hun hier meerdere personeels leden voor in als dit nodig is. )
- Brood & water ( dit word standaard gedaan door 2 personen)
- Ontvangst ( op rustige dagen word dit door een persoon gedaan, bij drukke dagen 2 personen)
- Indekken ( dit word door een persoon gedaan)

Soms hebben we ook nog chefstable of privite dining in de salon, hier worden dan 1 tot 3 personen voor ingedeeld. Als we dit hebben doen die personen alles wat in het restaurant als taken verdeelt alleen, op de wijnen na, dit doen de sommeliers.

Brood en water, ik weet nog wel toen ik hier aan begon, dacht ik dat het zo gemakkelijk zou zijn, want tjah het is maar brood en water toch? Nou die gedachtegang is me snel vergaan, met alleen brood en water kan je je handen vol hebben als het restaurant vol is en je soms je collega's bij mag staan met hun taak.

Ontvangst, de naam zegt het al, je ontvangt de gasten en begeleid ze naar de lounge voor een aperatief. Zodra alle gasten binnen zijn, ga je achter de schermen aan het werk om je bezig te houden met de glazen en het bestek, ook als het nodig is spring je hier even bij om je collega's te helpen. Dit is ook weer een taak waar je je handen vol aan hebt.

Indekken, zelf vind ik dit een van de leukere werkzaamheden, dit omdat je voordat je met het indekken begint bij de gasten een klein gerechtje op de hand mag maken, dit gerechtje is het beroemde gerechtje van de Librije, bijna iedereen weet wat er gaat gebeuren als je bij de gasten aan tafel komt, ook bij het indekken ben je lekker de hele avond bezig, want zodra de tartaartjes gedaan zijn en tussendoor moet je natuurlijk alle gangen indekken,

Lounge en Vino, vino kan ik nog niet veel over zeggen, behalve dat onze schommeligs de wijnen serveren in Wijken. De  lounge, hier worden de gasten ontvangen voor het aperatief en daarna begeleiden wij de gasten naar het restaurant, als je in de lounge staat serveer je vooral de gerechten en haal je deze ook weer uit, ook bij deze taak help je je collega's waar dat nodig is.

Je begint natuurlijk onderaan, het is niet dat je in een keer alle gerechten mag gaan lopen wat logisch is, je moet natuurlijk eerst alles onder de knie hebben en alle gerechten weten, anders word dit ook wel lastig gemaakt om deze werkzaamheden uit te voeren.

Zelf ben ik nu zover, dat ik aan alle werkzaamheden deel neem, de werkzaamheden verschillen per dag of per dag deel, je doet geen elke dag het zelfde en dat is wat het werk zo leuk maakt.

Samen, met zijn allen zorgen wij ervoor dat de gasten een onvergetelijke avond krijgen. !

1 opmerking: